Keperluan Usrah Dalam Diriku

>> Thursday 15 October 2009















Keperluan Usrah Dalam Diriku



Allahmdulillah segala puji bagi Allah, hatiku bersyukur dengan selamatnya tiba dibumi anbia’ ini dan alhamdulillah diri ini dapat membiasakan kehidupan di sini dengan serba sederhana bukankah beserdehana itu jalan yang terbaik “sebaik-baik pekerjaan itu yang pertengahan” mafhum hadis. Sebelum sampai di bumi syam ini banyak dugaan dan ujian yang datang bagi menguji kekuatan hati untuk meneruskan perjuangan bagi memikul jalan dakwah yang tiada penghujungnya melainkan dengan tertegaknya kalimah Allah di semua pelusuk negara dan itulah impain yang diingini oleh setiap para pendakwah.

Dari pagi sampai kemalam hati aku masih dalam dilema ke mana harus aku sambung pengajian aku ini. Universiti sudah dalam gengaman namun hati kecilku memaksa diriku agar melanjutkan pelajaran di rantau orang, kotak fikiran kecilku aku mula mencari makna disebalik hikamah dan kesannya. Alahmdulillah hati ini diberi petunjuk oleh Pemilik Hati yang Mutlak disampaing mendapat sokongan dari keluarga,sahabat dan usratul jadid. Ala kullihah terima kasih untuk semua terutamanya kepada mama dan ayah kerana mengizinkan khairi untuk belajar si sini(jordan) dan untuk berjauhan untuk sementara waktu ini.”kllu am wa antum bilkhir”

Sebelum bertolak ke Jordan

“khairi nta ni jadi x nk p smbung luar?” kata sahabat ana. “insyAllah” itulah kata2 yang mampu terkeluar. Datang sorang lagi “khairi kita sama2 belajar kat sini lah”……kata-kata ini lah yang menjadi pertimbangan sewaktu membuat kata putus dalam waktu yang amat singkat sekali. Terdetik untuk bertanya orang yang sangat hampir dengan diri selapas kedua ibu bapaku dan adik bradikku. “boleh x klu ana sambung belajar di luar?” jawapan yang amat senang dan tenang untuk aku merimanya “apa yang terbaik untuk anta itulah yang terbaik bg ana” walaupun nadanya terselit seribu mkna yang mendalam..syukran untuk semuanya. Alhamdulillah dengan berkat doa oleh kedua orang tuaku akhirnya aku sampai di sini dalam keadaan hatiku yang amat tenang.
Selang beberapa hari saat yang ku nantikan telah tiba sekumpulan dari teman-temanku selamat tiba di bumi anbia’ ini……maka bermulah lah kisah usrah untuk diriku ini yang selama ini aku menagihnya dengan keinginan yang sangat mendalam hasil daripada didikan naqib aku yang aku hormati dan sayangi “akhi wan awis qarni” tapi aku hanya berdiam diri sewaktu berada di Darul Quran….insyAllah akan diceritakan kemudian hari………

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP